
Hitta unik nisch för din e-handel
Idag översvämmas nätet av olika köpsajter och du behöver sällan söka dig till utländska handelsplatser för att hitta de varor eller tjänster du söker. Men hur gör du om du själv vill starta en nätbutik – är det överhuvudtaget möjligt att klara sig i den tuffa konkurrensen?
Visst är det många som säljer på nätet, men du har också hela världen som marknad, även om det antagligen är svenskar och andra nordbor som är din naturliga kundkrets. Det är de stora aktörerna som dominerar i omsättning, men det finns också små företag som har lyckats etablera sig genom att ha ett annan inriktning, till exempel inredningsbutiken Marinestyle, som med ett nischat utbud i marin stil har blivit framgångsrika.
Specialisera dig
De stora företagen har naturligtvis ett fast grepp om sina kunder och att försöka konkurrera med dem är troligen ganska svårt. Att försöka ta dig an H&M på billiga kläder, Elgiganten på hemelektronik och vitvaror eller ICA på matkassar till dörren kräver antagligen en organisation och kapital som du antagligen har svårt att uppbringa. Men det finns ett annat sätt att bli framgångsrik – att hitta din egen nisch. Ett litet utvalt område där du ser till att ha ett brett sortiment med de udda och ovanliga modeller där de stora drakarna endast har de populäraste och mest säljande produkterna.
Och vad skulle det vara? Här är några exempel. En nätbutik som har ett stort sortiment av:
- gammal hårdrock. Vinyl, cd och dvd med allt från Deep Purple, Led Zeppelin och Uriah Heep till halvkända och obskyra grupper som Praying Mantis, Diamond Head, Tygers of Pan Tang, Samson, Neon Rose, Treat, 220 Volt med mera.
- medeltidskläder. Rollspelen är fortfarande populära och runt om i både Sverige och övriga världen finns troligen en hel del människor som med glädje besöker en nätbutik med det sortimentet.
Inte några butiker som kanske skulle fungera i din hemstad, men med hela världen som kunder har du alla möjligheter.